LD Stables Veckobrev

Här skriver Sussie om allt som händer på anläggningen varje vecka.

Juni 2014

Publicerad 2014-06-30 14:40:10 i Allmänt

Då var Juni månad över och midsommaren med den.

Denna månad har vi haft ganska så mycket regn och kyliga nätter.

Som sagt en dag innan midsommar var det kyligare än vanligt!

 

Skönt för hästarna då de slipper alla bromsar och fän i luften.

Men som jag alltid brukar säga, Juli är värsta månaden för det kommer säkert att explodera med dessa odjur så fort värmen kommer.

LD Stables VIP klubb var iväg till Ullared och handlade. Vi hyrde stuga på campingen och det var kanon kul. Tack tjejer för en häslig helg tillsammans med många skratt. 

 
 

I övrigt har vi vaccinerat hästarna och de fick en välförtjänt vila över midsommar. De är nu igång igen och vi trappar upp arbetet mer och mer.

 

Vi har fått ny gamla hästar hit igen. Tella och Tino är tillbaka. Tino är här till sista augusti och Tella har nu fått fina fodervärdar så hon blir kvar hos oss i vinter. Kul Hoppas ni kommer trivas med oss.

 

 
 
 

Som det ser ut just i dag så har vi två lediga boxplatser till höstens uppstallning. Bara att höra av er med förfrågan och bokning.

 

Olle och Chiram är fortfarande kvar ute på Smörudden och de har mat kan jag lova.

De har det SÅ bra så. Chiram växer bara på höjden just nu. En ranglig, valpig herre med stora leder.
Olle är sig lik rund och fin.

 

 
 

Bizze och Sanna har kommit en bra bit på väg nu med hans inridning och hon har ridit på honom helt själv nu. Härligt!

 

 

Jodie blir bara stadigare och stadigare.

Vår härliga stallkompis ifrån Aragorn tiden är nu tillbaka i stallet och har ridit på Jodie.

Det går bra och Alex får nu lite träningsverk igen. Kul att ha dig här igen.

 

 

Tingeling har tävlat och vann sin första start i LA för säsongen. Stort grattis till er.

 

 

Delaware har även hon gjort framsteg och var kanonfin på sista träningen för Lotta.

Nu börja man känna att hon är ridhäst och ingen unghäst längre. Man vill bara rida mer och mer.

 
 
 

Hoppas jag fått med allt och på återhörande nästa månad.

 

Som alltid Sussie vid datorn.

Oj, jag glömde nästan att vi fått ett så fint referensbrev ifrån Pernilla och Frizzlan.

Man blir så glad när man får något sådant.

 

Här kan ni läsa vad hon skriver.

Sussies och mina vägar mötes i samband med att ett av mina ston adopterade ett föl som förlorat sin mamma. Jag började följa Sussies inlägg på LD Stables och såg att det fanns ett sätt att hantera hästarna som tilltalade mig. Arbeta utifrån varje individs förutsättningar i den takt som de klarar av, backa och ta om när det hakar upp sig lite o sedan nästa steg framåt.
När det sedan blev dax för inridning av min egen unghäst, som jag inte hade tiden för själv, valde jag utan tvekan att lämna henne till Sussie på LD Stables.

Lämnade en lite ängslig unghäst strax före julen till Sussie.
Något sadelvan men i övrigt ett riktigt "blåbär".

Första kvällen vägrade Frizzlan "prata" med Sussie men snart hade hon vunnit hästens förtroende. Jag har fått följa alla framsteg med täta kontakter på telefon, Facebook och sms. Det märks verkligen att Sussie glädjs åt att arbeta med unghästarna och se dem växa dag för dag. Det får ta den tid det tar, bättre att det blir befäst och hästen känner sig bekväm med allt nytt än fort och risk för en rädd häst.

Skötseln hos Sussie har varit oklanderlig, hovslagare, vaccination och en hovböld som spökade har Sussie fixat.

Nu fyra månader senare har jag fått hem en häst som står helt stilla vid uppsittning, väntar in ryttaren och är samarbetsvillig under ridningen. Sussie är också angelägen att allt fungerar på hemmaplan efter vistelsen på LD Stables och vi har haft flera kontakter efter hemkomsten. Jag känner mig otroligt trygg med Frizzlan och kommer ha sååååå kul med den här hästen.

Nu har vi en del att jobba vidare med tillsammans.

Tiden hos Sussie har lagt en mycket fin grund och har varit väl investerad tid.
Kram! Pernilla och Frizzlan maj 2014

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela