LD Stables Veckobrev

Här skriver Sussie om allt som händer på anläggningen varje vecka.

Vecka 17

Publicerad 2013-04-29 14:03:56 i Allmänt

Nu var det min tur att skiva veckobrev för vecka 17

 

Hejsan!
Jag heter Susanna Rasmussen och är 29 år
Jag har La Bamba i stallet på halvfoder. 

När jag inte umgås med de två eller fyrfotade vännerna i stallet, så pluggar jag till undersköterska i Västervik eller jobbar extra som personlig assistent eller på hemtjänsten i Valdemarsviks kommun.
Jag bor i Västertryserum, så det är bara 3-5min bilväg ut till stallet.

Jag har haft LB som vi kallar henne, sedan September 2012.
Tidigare red jag islandshäst  och jag hade bestämt mig för att skaffa en egen häst till hösten.
Jag har aldrig haft egen häst tidigare och varför jag helt plötsligt tänkte om, var tack vare Alexandra i stallet som har Aragon! 
Vi bor grannar och vi prata just om hästar.
Hon berättade om Aragon och stallet och sa att jag gärna fick följa med någon gång, Det gjorde jag.
Det tog nog bara två eller tre dagar efter det tills jag ringde Sussie och frågade om LB.
Hon ville hitta någon som kunde ha hand om henne, jag var och hälsade på och det kändes bra.
Jag ville ge det hela en chans att lära känna en häst som henne och se så hon passa mig eller det var nog mer att om jag passa henne.
För det är en väldig skillnad att övergå från islandshäst till en ”stor” häst.
Det har varit en tid med ganska blandade känslor.
LB är en speciell dam, som vet vad hon vill och har sina egna åsikter om saker och ting.
Hon tyckte nog bara att det var skönt i början när jag borstade henne, för är det något hon gillar så är det mys och att bli ompysslad
Men hon höll alltid ett vakande öga på mig och var matte i närheten så var det bara hon som gällde.
Och ridningen… ojoj, så det blev ibland.
Hon är aldrig elak men hon visar vad som är rätt och fel. Gör jag något fel eller något hon inte förstår så stannar hon eller hittar på lite egna saker som hon tycker passar.
Så det var svårt i början, men med tiden vi lärde känna varandra och det har bara blivit bättre, eller jag tycker det är helt fantastiskt!
Jag har lärt mig mycket på dom här månaderna som jag varit i stallet och haft LB, men jag har massor kvar.

Vi har kul ihop hästar och människor, för vi är ett jätte bra gäng i stallet.
Man behöver aldrig känna sig utanför eller att man frågar dumma frågor för att man inte kan,
Man lär sig något nytt varje dag man är i stallet, och man är sällan ensam på ridbanan för vi tittar nästan alltid på varandra när vi gör något på banan om vi är där…
Man kan lät vara i stallet 2-4 timmar.
Tiden går ju såå fort när man har roligt!

Det var lite om mig och hur jag blev med LB.

 

Så vad har hänt i veckan?

Hästarna jobbas, här är det lössgalopp som är på gång.  Alex och Emeli med Aragon

 

Alex och Aragon

 

 

Emeli och Tingeling

Sussie och Delaware har också jobbat på.

 

I Utestallet så är det mycket buss om dagarna, Alla tre leker och står i..

 

Zune och Tino jobbas också.

Tino har få prova hur det känns att gå på lina och att ha Sussie på ryggen.
Han tog det med ro kan man nog säga.

 

Zune  är också jätte duktig när vi visar honom vid hand.

 

 

 

Vi har även haft träningar i stallet.
I fredags kom Lotta till oss, och det var första gången jag och LB var med på en lektion, men jag kan säga att det var absolut inte den sista.

Det var verkligen super kul att rida och alla var nog som jag efter fredagen, Supernöjda!

Man får verkligen nya intryck och det sätter fart på hjärnkontoret, nya saker att tänka på och träna på.  Fredagskvällen var jätte trevlig med god mat och mycket hästprat.

Men fortsättning ifrån träningarna följer på nästa veckobrev.
Det var allt från mig för denna vecka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela