LD Stables Veckobrev

Här skriver Sussie om allt som händer på anläggningen varje vecka.

Vecka 22

Publicerad 2013-05-31 14:47:34 i Allmänt

 

Måndag: Ny vecka igen och våra hästars jobb schema är gjort. Det Aragorn, Aramiz och Tino som jobbade i början av veckan.

 

Aramiz som är hos oss för lite tillridning jobbar på med formen och att lästa sig sidoförande hjälper och går var galoppen riktigt bra. Det är så kul närde gör framsteg.

 

Tinos som håller på att ridas in har fått sitt nya bettlösa träns. Han har svårt att släppa sina kindtänder och känner obehag med bett i munnen. Dock kom den ena tanden ut häromdagen. Nu hoppas vi att den andra också kommer vart efter.

 

Hans bettlösa träns fungerade utmärkt och vi provade på att tömköra honom för första gången. Han var kanonduktig!

 

Aragorn blev tömkörd han med och hans halvfodervärd Alex fick känna på hur det är. Hon tyckte att det var svårt men roligt att få lära sig att tömköra.

 

Tjejerna Tingeling och Delaware har vilade.

 

Små grabbarna har gått ute under nätterna nu men fick vara inne natten i mellan lördag och söndag då det regnade så mycket så jag tog beslutet att de skulle komma in och torka och sova torrt under natten.

De är fortfarande kvar här hemma på Bockgårdshagen i väntan på två nya vänner och vi hoppas att vi kommer kunna flytta dem till betet på Smörudden i början av Juni.

Under tiden har vi fått fixa till en tredje hög tråd längs med vägen då grannarnas ston är väldigt intressanta. Det är konstigt att de inte bryr sig om våra egna ston alls medan grannstona är väldigt kul.

 

Grabbarna uppe vid stallet för att mysa och dricka vatten. Härlig tid på dygnet med dem.

Annars tillbringas många timmar med att gå översyn av hagar och fixa staket i sommarhagarna.

Det är snart dags att ta vår oumbärliga fyrhjuling och kärra upp till Smörudden och göra det sista innan grabbarna ska dit. Det ser dock väldigt bra ut, vintern har inte varit så hård emot stängslen där. Jag tror mest att det blir att sträcka upp trådarna och klippa bort lite sly.

 

Dagen slutade inte så roligt, när jag kom ned för nattfodringen såg jag med en gång att Delaware inte var som hon skulle. Lite magknip var på gång, så vi tillbringade en timme med en kvälls promenad och tack gode gud så hjälpte det och hon kom igång väldigt snabbt igen. Men jag kan ju säga att jag har inte sovit många timmar i natt! Jag satte klockan för att gå upp för att kolla henne men kunde inte sova så att sätta klockan var väldigt onödigt. Vid 00.30 drog jag på mig kläderna och gick ut och snacka om att det regnade ute då! Väl i stallet så var allt som det skulle och jag kunde gå in och lägga mig igen.

 

Tisdag: Denna dag har det varit full fart hela dagen.
Den började med att vi åkte till Ekbäcken med Tingeling och tränade programridning.
Det går bara bättre och bättre.

 

Väl hemma igen så kom vår foderleverantör Anders med en ny hösilage bal.
Bara att börja packa alla Ikea säckarna till alla hästar som är inne.
Efter det hann vi med lite lunch och kl 13.00 var det dags för hovslagaren till LB, Aragorn och Tingeling.

 

Annmarie red igenom ett  av sina program här hemma efter att Aragorn blivit skodd.
Nu håller vi tummarna för Tingeling och Aragorn på lördag då de ska starta sina första dressyrprogram i sin första dressyrtävling.

Vi har även i dag tagit tag i alla täcken som ligger kvar efter vintern, sorterat bort alla vintertäcken och vikt ihop regntecken i fina högar. Så skönt att få lägga undan dessa för säsongen.

 

Även sadelkammaren fick sig en dos av städning och vi har tvättat en del schabrak.
Det är ju sådant lyx att ha tvättmaskinen där inne så man bara kan ladda den när man ridit.
Härligt att lämna stall och sadelkammare städade. Var sak på sin plats, det gillar vi.


Delaware mår fortfarande bra och hon har blivit linad på kvällen.

Tino och Aramiz jobbar vidare med samma jobb som i går. De verkar väldigt nöjda med sina insatser.

Jag har även hunnit med lite kontorsjobb och ringt lite samtal och bokat ny tid för träningen med Lotta Jerhammar nästa torsdag. Längtar redan efter den dagen.

Som avslutning på dagen tog jag en kvällspromenad ned till hingstarna och de fick lite kli och genomgång. Det är en fin stund tycker jag.

Onsdag: Så kom den!! Influensan!

Vaknade klockan 03.00 och var helt igenkorkad.

Kunde inte andas igenom näsan och än mindre svälja mitt eget saliv.

Herre gud det var länge sedan jag hade så ont i halsen.

Men man ska ju planera allt, så varför inte planera in lite influensa när hästarna har ledig dag.

Som ni kanske förstår så blev alla andra måsten med staket och annat inställt denna dag.

Bara fixa det som måste fixas. Som stallet med mockning och fodring.

Hästar som ska ut och in.

Resterande tiden har tillbringats i soffan under en filt.

Det blev mycket sovande den här dagen för mig!
Jag är inte den typen som brukar kunna ligga stilla mera än några minuter innan hjärnan drar igång med alla måsten som jag kan och ska göra.

Det resulterar i att jag hoppar upp och ned ifrån soffan eller solstolen när jag tänkt att ta någon timme med vila. Men som sagt den här förkylningen däckade mig totalt!

Som tur är har jag en snäll man som tog nattfodringen, så jag inte behövde gå ut på kvällen.

Han tittade till alla hästar och gav de som var inne sin mat

Torsdag: Jaha, då man har ännu en dag framför sig med en djäv… förkylning!
Vart tog all energi vägen? Det kan man undra?
Lika väl som man kan undra vart allt snor kommer ifrån? En klok 3-åring sa att det kommer ifrån näsan ju..

Hur som helst så har vi haft en förmiddag men lite lätt jobb för hästarna.

Emelie och Ann-marie har joggat sina hästar lite inför lördagens tävlingar och de känns fina båda två.

Nu håller vi tummarna att de får en bra dag med nya erfarenheter.

http://www2.idrottonline.se/ValdemarsviksRK-Ridsport/Tavling/Startlistaklubbdressyr130601/

De övriga har haft mark jobb då jag inte haft styrka till att rida än. Lina och töm har stått på schemat för dem.


Efter lite stalljobb på dagen så åkte jag och Philippa för att hälsa på vår Swahili.
För två månader sedan började ett nytt kapitel i hans liv.

Nu ska han lära sig att hoppa uppsuttet och han har flyttat till Ålberga Gård och Linda Melin för att få en introduktion i hopphästarnas värld.

 

Vi åkte alltså upp till Linda som skulle vara med på en hoppträning för Johan Spetz.
Swahilis första riktiga hopplektion. Han var riktigt duktig!
Så kul att se honom hoppa!
Han har verkligen gjort framsteg sedan jag såg Fredrik Spetz provhoppa honom för första gången.

 

Det blev en lång eftermiddag så det var bara att kasta sig in i stallet när man kom hem och ta in hästarna. Hmm.. ja, de var inte så intresserade av att gå in precis. Det blev till att skramla lite med Slobber  hinken och då blev det fart.

Ja, så var den dagen till enda. Som jag sagt tidigare. Det går så fort när man har rolig.

I dag fredag är det en lugn dag så när på att vi får hit en ny 2-års hingst i kväll.

Hoppas att våra grabbar sköter sig när vi släpper ihop dem.

Den jag tror kommer vara mest på är Zune.

Då vi har Olle´s ihop släpp i minnet och då var det just Zune som vi minst anade som tog tag i den nya hästen.

Bishop är en sådan given ledare så han bara skriker lite och viftar med frambenen.
Olle är lägst i rang och håller sig oftast utanför när det hettar till.

 

 

Men mera om detta kommer nästa vecka. Ha en bra helg och hoppas på mycket sol.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela